zaterdag 7 maart 2009

leerlijn zelfstandig werken

Beste volgers,
 
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets op mijn weblog geplaatst heb. Ik heb de afgelopen periode zeker niet stil gezeten en heb daarom ook weer vragen. De afgelopen week ben ik bezig geweest op de leerlijn daadwerkelijk vorm te geven. Het moet een leerlijn voor zelfstandig werken worden. Deze heb ik gevonden bij het dalton onderwijs. Janssen (2002) geeft aan dat zelfstandig werken een opstap kan zijn richting zelfstandig leren, maar dat dit niet altijd zo hoeft te zijn. Mijn leerlijn is bestemd voor de onderbouw van het VMBO. Hoe kan ik dit een opstap laten zijn voor zelfstandig leren?(vraag1) Ik heb het onderscheid gemaakt in voorbereidende, uitvoerende en afsluitende leervaardigheden. Bij zelfstandig werken is er weinig ruimte voor het metacognitieve proces. Moet ik dat weglaten? Of kunnen leerlingen dit, in deze fase, al wel aan?(vraag 2) Aankomende maandag ga ik naar een basisschool, om de beginsituatie van leerlingen in groep acht in te schatten t.a.v. zelfstandig werken.
 
Ik hoop dat ik jullie zo weer een beetje bijgepraat heb!
 
Vriendelijke groet,
 
Rob Jansen

1 opmerking:

  1. Gerdo,

    Zeker wel!

    Ik zal je vandaag mijn leerlijn sturen.

    Vriendelijke groet,

    Rob

    BeantwoordenVerwijderen